به گزارش ایراف، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در راس یک هیئت تجاری و اقتصادی ۱۲ اردیبهشت به سیستانوبلوچستان سفر کرده است.
هدف از این سفر تسهیل تجارت و ترانزیت میان ایران و افغانستان گفته شده است. هیئت طالبان برای شرکت در نشست امکانسنجی و تسهیل روند همکاریهای اقتصادی و گفتوگو درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی میان دو کشور با محوریت سیستان به این کشور سفر کرده است. این نشست در زابل برگزار شد.
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در این سفر با ایراف در خصوص مسائل تجاری میان دو کشور گفتگو کرد.
اصلیترین دلیل سفرتان چیست؟
در سفرهای قبلی که داشتیم به طور تفصیلی در مورد چابهار صحبت کردیم و یکسری توافقات هم داشتیم. ما میخواهیم موضوع چابهار صد در صد راه بیفتد. کارهای عملی آن شروع شده است. ما یک هدف تعیین کردیم که ۱۰ میلیارد دلار باید تجارت میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران باشد. یک سلسله نیازمندی و شرایط برای دو کشور دارد. اگر روال سابق باشد، دو میلیارد دلاری که تجارت بوده، بالاتر نمیرود. ولی اگر یک سلسله تشویقات و شرایط بهتر در مرزها ایجاد شود، صادرات ما اضافه خواهد شد و تجارت بیشتری خواهیم داشت.
در خصوص ترانزیت و صادرات از افغانستان و کشورهای مختلف، ما میتوانیم بهترین راهی که از مدتها قبل در مورد آن بحث میشود و کارهای عملیاش تا امروز انجام نشده را اجرایی کنیم. ما میخواهیم راه چابهار بهبهره برداری برسد، در این خصوص با استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولین صحبتهایی داشتیم. ما امید داریم در آینده نزدیک به کمک دوستان این راه درست شود و در این برنامهها هم آقای کاظمی قمی همراه، همنظر و همگام هستند و همیشه ما را در اینگونه موضوعات تشویق میکنند و اقدامات را اجرا میکنند. من یقین دارم در آیندههای نزدیک موضوعات به مرحله عمل برسد.
در سفر سال گذشته که به چین داشتین در خصوص کمربند-جاده، آیا از کریدور و راههای ایران در این نشست صحبت شد؟
آن مسیر کمی با راه چابهار تفاوت دارد که به نام کریدور واخان است که از افغانستان رد میشود. در این موضوع رییس کمیسیون اقتصادی ما با مقامات ایران صحبت داشتند. ایران و افغانستان توافق کردند که ما روی راه واخان کار میکنیم. در آینده نزدیک کنفرانسی خواهیم داشت و از طرف چین هم دعوت میکنیم. کارهای عملی برگزاری نشست شروع شده است. چون به نفع ایران و اقغانستان است و همچنین نزدیکترین راه برای چین است که به خلیج فارس برسد و آنها هم استفاده کنند.
پیشنهاد می شود:ایران و کریدورهای منطقه؛ «ناهماهنگی اداری» بلای جان هر دو