مدیر کل راه آهن خراسان گفت: امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف-هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشورها فراهم شده است.
بنابر گزارش خبرگزاری ایراف، مصطفی نصیری ورگ افزود: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه “روزنک” ولایت هرات افغانستان به بنادر ایران می توان حجم قابل توجهی سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.
وی گفت: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل می شود که می توان این کالاها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاه های باری راه آهن “روزنک” و “شمتیق” افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد. البته این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل و نقل ترانزیتی آن فعال نشده است.
نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه “روزنک” افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است. ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه “روزنک تا غوریان” نیز در حال احداث است اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بین المللی فراهم شده است.
نصیری ورگ اظهار داشت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف- هرات، پیش بینی می شود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.
طرح راهبردی راهآهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکهای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است. طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.
پیشنهاد می شود:رشد چشمگیر مبادلات تجاری افغانستان با ایران طی یکسال اخیر