به گزارش ایراف، دارندگان گذرنامههای دستنویس (خانواری) در مشهد که موفق به دریافت گذرنامههای الکترونیکی (جدید) شدهاند، برای تمدید روادید خود باید فرآیندی چندمرحلهای را طی کنند.
مراحل اداری تمدید روادید
دریافت مدارک از کنسولگری افغانستان
این افراد باید ابتدا اصل گذرنامه الکترونیکی را از کنسولگری افغانستان در مشهد دریافت کنند. همچنین مهر ابطال گذرنامه قدیمی و نامه صدور گذرنامه جدید نیز از همین کنسولگری صادر خواهد شد.
تأییدیه وزارت امور خارجه ایران
پس از دریافت نامه از کنسولگری افغانستان، دارندگان گذرنامه باید به دفتر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مشهد (واقع در سهراه ادبیات) مراجعه و نسبت به تأیید این نامه اقدام کنند.
الصاق برچسب کد فراگیر
مرحله بعدی، مراجعه به اداره گذرنامه برای الصاق برچسب (لیبل) کد فراگیر در گذرنامه جدید است.
مراجعه نهایی به دفتر کفالت
در مرحله پایانی، سرپرست خانوار باید به همراه تمامی اعضای خانواده و با در دست داشتن اصل گذرنامه قدیم و جدید، نامه تأییدشده کنسولگری افغانستان توسط وزارت خارجه ایران و یک قطعه عکس رنگی ۳×۴ جدید، به دفتر کفالت مراجعه کند تا طرح تمدید دوره دوم ششماهه روادید اجرا شود.
زمان دقیق مراجعه به دفاتر مربوطه برای انجام این امور، در آینده اعلام خواهد شد. از این افراد درخواست میشود تا منتظر اعلام زمانبندی رسمی باشند.
این درحالیاست که سرپرست ثبت احوال اداره ملی آمار و اطلاعات طالبان، در آذر ماه، سفری به ایران داشت؛ فعالیت تیمهای تثبیت هویت مهاجران افغانستانی را در سه شهر مشهد، زاهدان و تهران ارزیابی و توصیههای لازم برای بهبود این روند را ارائه کرد.
اداره ملی آمار و اطلاعات طالبان، به عنوان مرجع رسمی تثبیت هویت و ثبت احوال در داخل و خارج از افغانستان، مسئولیت توزیع شناسنامههای کاغذی و الکترونیکی را بر عهده دارد و روزانه به هزاران نفر از اتباع افغان خدمات مربوطه را ارائه میدهد.
پیش از این در آبان ماه نیز هیأتی از اداره ملی آمار و اطلاعات طالبان، برای بررسی و حل مشکلات مربوط به تثبیت هویت مهاجران به ایران اعزام شد و اداره آمار و اطلاعات طالبان اعلام کرد که تیمهای کاری ریاست «تثبیت هویت و تنظیم آرشیو» به شهرهای مشهد و زاهدان ایران سفر کردند تا پس از برنامه تثبیت هویت مهاجران افغان کارتهای ویژه سه ساله هویتی صادر کنند.





