به گزارش ایراف، قاسم جومارت توقایف، گفت: این مسیر میتواند امکان دسترسی مستقیم کشورهای منطقه به بازارهای جنوب آسیا و فراتر از آن را فراهم کند و به کاهش وابستگی به مسیرهای طولانی و پرهزینه فعلی بینجامد.
به گفته توقایف، برای بهرهبرداری کامل از این مسیر، لازم است کشورهای درگیر پروژه ظرفیت خطوط ریلی خود را هماهنگ و تقویت کنند.
او تأکید کرد که بدون برنامهریزی مشترک میان روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان، این طرح نمیتواند نقش واقعی خود را در ترانزیت منطقهای ایفا کند.
او همچنین از نهادهای مالی منطقهای، بهویژه بانک توسعه اوراسیا، خواست تا در تأمین منابع مالی پروژه مشارکت فعال داشته باشند و گفت حمایت این نهادها میتواند روند اجرایی طرح را سرعت ببخشد.
گفتوگوهای تازه میان کشورهای مسیر برای تعیین مدل همکاری
همزمان با اظهارات رئیسجمهور قزاقستان، منابع خبری در منطقه گزارش دادهاند که مذاکرات فنی میان کشورهای مسیر برای تعیین نحوه مشارکت در پروژه آغاز شده است.
در این گفتوگوها، موضوعاتی مانند تقسیم مسئولیتها، نحوه تأمین مالی، استانداردسازی خطوط ریلی و ایجاد سازوکارهای مشترک امنیتی مطرح شده است.
بر اساس این گزارشها، یکی از پیشنهادهای در حال بررسی، ایجاد یک «مرکز هماهنگی ترانزیت» است که وظیفه آن نظارت بر اجرای پروژه، مدیریت جریان کالا و حل اختلافات احتمالی خواهد بود.
این مرکز قرار است با مشارکت کشورهای مسیر و نهادهای مالی منطقهای فعالیت کند.
کارشناسان میگویند اگر این ساختار شکل بگیرد، میتواند ریسکهای موجود در مسیر افغانستان را کاهش دهد و اعتماد سرمایهگذاران را افزایش دهد.
همچنین، ایجاد چنین نهادی میتواند به هماهنگی بهتر میان کشورهای مسیر و تسهیل تصمیمگیریهای مشترک کمک کند.





