به گزارش ایراف، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پروژه اتصال ریلی ایران و افغانستان اظهار داشت: یکی از پروژههای مهم ریلی کشور، اتصال به افغانستان بود که به انجام رسید. گام بعدی توسعه خطوط ریلی در داخل افغانستان است. در حال حاضر ۴۳ کیلومتر مسیر از روزنک تا ربات پری در حال تکمیل بوده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده به بهرهبرداری برسد.
انتقال 70هزار تن بار با راه آهن به افغانستان در یک ماه
وی افزود: آمار جابهجایی بار در سال گذشته طی هشت ماه حدود ۱۵ هزار تن بود اما امسال با فعال شدن صاحبان بار، شرکتهای فورواردری و حملونقل، هم در بخش ترانزیت و هم صادرات رشد چشمگیری داشتهایم. تنها در ماه جاری میزان بار به حدود ۷۰ هزار تن رسیده و مجموع آن تاکنون به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته که این روند نشاندهنده رشد قابل توجه در این محور است.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: با وجود تقاضای بسیار بالا، محور فعلی پاسخگوی نیاز نیست و علت اصلی آن عدم امکان تخلیه در روزنک است. امیدواریم با افتتاح مسیر ۴۳ کیلومتری یادشده، طی دو تا سه ماه آینده به ظرفیت ماهیانه ۱۰۰ هزار تن نزدیک شویم. این امر علاوه بر رونق صادرات ایران به افغانستان، موجب کاهش هزینههای حملونقل و افزایش امنیت سفر خواهد شد.
راه اندازی قطار مشهد -هرات در دستور کار قرار دارد
وی بیان کرد: برنامهریزی برای راهاندازی قطار مسافری بین مشهد و هرات نیز در دستور کار قرار دارد. از نظر فنی، توافقات لازم با راهآهن افغانستان انجام شده، هرچند یک مشکل مرزی در گذرگاهها وجود دارد که باید حل شود تا بتوانیم در آینده نزدیک قطارهای مسافری را نیز در این محور فعال کنیم.
ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتصال ایران از هرات به مزارشریف و سپس از طریق تنگه واخان به استان سینکیانگ چین، پروژهای عملیاتی و راهبردی است. هرچند اجرای آن بسیار دشوار خواهد بود اما توافق ضمنی صورت گرفته تا مسیر هرات–مزارشریف توسط شرکتهای ایرانی و از طریق تهاتر با مصالح و مواد معدنی ساخته شود. امیدواریم تا پایان سال مقدمات اجرایی این طرح فراهم شود، هرچند تفاهمنامه نهایی هنوز امضا نشده است.
وی تاکید کرد: تحقق این پروژه، گام مهمی در اتصال ایران به چین از طریق خط ریلی استاندارد خواهد بود و میتواند تحولی بزرگ در حوزه حملونقل و تجارت منطقهای ایجاد کند.





