رئیس سازمان راهداری: تاخیر کامیون‌ها در مرز افغانستان ناشی از عدم هماهنگی دستگاه‌ها و طرف مقابل است

مرز باز است سردرگمی طالبان در مرز و ترافیک در مسیر تردد کامیون‌ها موجب انسداد-افزایش دوبرابری صادرات به آسیای میانه از گذرگاه تورغندی هرات-ایراف

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته که روز سه‌شنبه ۲۵ آذر در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد معاصر درباره تجمع کامیون‌ها در مرز ایران و افغانستان و تعلل در فرایند ترانزیت توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: در مرزها تنها اسناد حمل‌ونقل را کنترل می‌کنیم و این فرایند زمان‌بر نیست، تاخیرهایی که در مرزها رخ می‌دهد ناشی از عدم هماهنگی سایر دستگاه‌ها، ناهماهنگی ساعات کاری و همچنین عدم اتصال سامانه‌ها به یکدیگر است. علاوه بر این، ازدحام بیش از ظرفیت پذیرش طرف مقابل نیز موجب توقف‌ها می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر پایانه‌های مرزی به سامانه‌های نوبت‌دهی مجهز شده‌اند تا ازدحام در نقطه صفر مرزی کاهش یابد. به عنوان نمونه در پایانه‌ای که دستگاه ایکس‌ری فعال است، عبور کامیون از این دستگاه و انجام تشریفات گمرکی زمان می‌برد و اگر بار نیاز به تخلیه و بارگیری داشته باشد، روند طولانی‌تر خواهد شد. همچنین ظرفیت پذیرش مرزها نیز متفاوت است؛ برخی مرزها روزانه ۲۰۰ کامیون، برخی ۵۰۰ و برخی تا ۱۰۰۰ کامیون را می‌پذیرند که این تفاوت ظرفیت موجب پس‌زدگی در تردد می‌شود.

اکبری تصریح کرد: در مرز دوغارون، کامیون‌های خالی ایران پس از تخلیه بار در اسلام‌قلعه باید بدون توقف وارد کشور شوند اما متاسفانه در صف قرار داده می‌شوند که این امر اعتراض رانندگان را به همراه داشته است. در نشست‌های مرزی به طور مرتب با طرف افغانستانی رایزنی می‌کنیم و استاندار نیز پیگیر موضوع است، شورای کارویژه مرز نیز در تلاش است تا زمان خواب کامیون‌های خالی در طرف افغانستان کاهش یابد.

وی ادامه داد: ازدحام در سمت ورود به افغانستان نیز ناشی از عدم پذیرش کافی طرف مقابل است. ساعات کاری آن‌ها با ما هماهنگ نیست، گاهی تعطیل می‌کنند یا رویه‌های مرزی را تغییر می‌دهند و تصمیماتی می‌گیرند که متناقض با توافقات قبلی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه در مرز دوغارون هیچ توقفی وجود نداشته باشد، باید تردد روزانه به ۲۰۰۰ کامیون برسد، در حالی که اکنون این رقم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کامیون است، عدم هماهنگی‌های دو طرف و مشکلات داخلی موجب توقف‌ها شده و  پیگیر هستیم تا این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=100498
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x