به گزارش ایراف، به نقل از رکنا، با گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس ایران، همچنان ادامه دارد.
این موضوع پس از طرح توضیحات برخی والدین درباره اضافه شدن دانشآموزان اتباع خارجی در میانه سال تحصیلی در مدارس مختلف تهران، از سوی شورای عالی آموزش و پرورش پیگیری شد تا ابعاد ماجرا روشن شود.
چند روز پیش، مهدی خراشادیزاده، مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش، جزئیات فرآیند جدید ثبتنام را تشریح کرد و گفت: اتباع خارجی دارای معرفینامه معتبر از ادارهکل اتباع وزارت کشور میتوانند در مدارس روزانه، مدارس بزرگسالان و مدارس آموزش از راه دور ثبتنام کنند.
وی افزود: این ضابطه در شیوهنامه ثبتنام امسال لحاظ شده و مدارس موظف به پذیرش دانشآموزان واجد شرایط هستند.
ثبتنام اتباع پس از وقایع اخیر
موسیالرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره ثبتنام دانشآموزان اتباع در میانه سال تحصیلی گفت: بخشی از اتباع، عمدتاً کودکان افغانستانی، به کشور خود بازگشتهاند و بخشی دیگر در ایران ماندهاند. ثبتنام این دانشآموزان باید بر اساس بخشنامهها و دستورالعملهای وزارت کشور انجام شود.
وی افزود: متولی اصلی امور اتباع، وزارت کشور است و پیشتر برای این افراد کد یکتا صادر شده بود تا اقامت مجاز آنان بر اساس همین کد احراز شود. آموزش و پرورش نیز بر مبنای کد یکتا و گواهی صادره از فرمانداریها و استانداریها، ثبتنامها را انجام میداد.
کفاش خاطرنشان کرد: پس از وقایع اخیر مشخص شد که اقامت برخی اتباع مجاز نیست و آموزش و پرورش نمیتواند برخلاف ضوابط وزارت کشور عمل کند؛ با این حال، هماهنگیهایی میان وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور انجام شده و مقرر شده است افرادی که در داخل کشور حضور دارند، در صورت تأیید گواهی اقامت، امکان ثبتنام فرزندانشان فراهم شود.
وی افزود: بخشی از این دانشآموزان در ایران متولد شدهاند و موارد اینچنینی کم نیست. از منظر اصول انساندوستانه و جلوگیری از محروم ماندن کودکان از تحصیل، تصمیماتی در سطح کلان نظام اتخاذ شده تا شرایط ادامه تحصیل برای آنان فراهم شود. هرگونه شرطگذاری مدارس برای منع حضور دانشآموزان اتباع فاقد مبنای قانونی است.
تراکم کلاسها و چالشهای نظام آموزشی
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بحران عمومی تراکم کلاسها تأکید کرد: فارغ از موضوع اتباع، امروز یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی، تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهاست. بر اساس شاخصهای مصوب، یک کلاس استاندارد باید حدود ۲۲ دانشآموز داشته باشد، اما در عمل اغلب کلاسها بهمراتب بیش از این تعداد دانشآموز دارند.
کفاش افزود: میانگین تراکم کلاسها در بسیاری از مدارس به حدود ۳۵ نفر و حتی بیشتر میرسد. هرچند برنامه هفتم توسعه پیشبینی کرده که تعداد دانشآموزان هر کلاس به زیر ۳۵ نفر برسد، اما تاکنون این هدف بهصورت عملی محقق نشده است. اضافه شدن ناگهانی دانشآموزان اتباع نیز طبیعتاً میتواند بر این مشکلات بیفزاید، اما آموزش و پرورش مکلف است بر اساس قوانین و مقررات مصوب عمل کند و تابع تصمیمات مراجع بالادستی باشد.
در پایان، تأکید شد که سیاست کلان نظام آموزشی جلوگیری از بازماندن هیچ کودکی از تحصیل است و هماهنگی بین دستگاههای مسئول برای ساماندهی وضعیت تحصیلی اتباع خارجی در دستور کار قرار دارد.
این سخنان در حالی بیان میشود که پیش از این نادر یاراحمدی، رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور از کاهش چشمگیر دانشآموزان اتباع خبر داده و گفته بود: نزدیک به ۲۸۰ هزار تن از دانشآموزان غیرمجاز، پیش از شروع سال تحصیلی کشور را ترک کردهاند.
بر اساس سخنان رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور، سال گذشته ۷۰۰ هزار دانشآموز اتباع در مدارس ایران مشغول به تحصیل بودهاند که خروج ۲۸۰ هزار نفری دانشآموزان غیرمجاز، باعث کاهش چشمگیر حضور آنها در سال تحصیلی جدید بوده است.
این در حالی است که با وجود دستورالعملهای اجرایی و تأکید بر ثبتنام تمامی دانشآموزان اتباع، روند ثبتنام دانشآموزان مهاجر مجاز و غیرمجاز با چالشهای جدی روبرو است.
آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:
استانها موظف به اعلام نیاز نیروی کار خارجی شدند | صدور شناسنامه کاری برای اتباع در مشاغل سخت
تابعیت فرزندان مادران ایرانی و اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان: ۲۳ شناسنامه برای هزاران متقاضی
راهاندازی سامانه هوشمند خدمات اتباع خارجی توسط پلیس مهاجرت ایران
ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس آموزش از راه دور و بزرگسالان نیز امکانپذیر شد









